1 juli 2011 – 1 juli 2021: 10 jaar Based is een feit. Een mijlpaal waar ik oprecht trots op ben. Want wie had toen gedacht dat Based ooit een volwaardig consultancybureau zou zijn mét personeel? Ikzelf niet in ieder geval.
Sinds de start van Based 10 jaar geleden, is er heel veel veranderd. We gingen van eenmanszaak naar een meerkoppig team, van kleine(re) opdrachtgevers naar grote spelers in de markt, van micro- naar macro-projecten. We bewogen mee met de snelle (technologische) ontwikkelingen om ons heen en groeiden door op alle mogelijke vlakken, tot het punt waar we nu staan.
Terug naar het begin. Na jaren in loondienst gewerkt te hebben, besloot ik om samen met een vriend te gaan ondernemen. Als architect (hij) en bouwkundig ingenieur (ik) vormden we een mooie combinatie, waarbij we ons richtten op engineering & design. Leuk feit is dat hier ook de naam Based vandaan komt: een samensmelting van onze achternamen BAvel en Saura en Engineering & Design. Toen we in goed overleg besloten uit elkaar te gaan, mocht ik de naam Based blijven gebruiken. Iets waar ik hem nog altijd dankbaar voor ben.
Op 1 juli 2011 was de eenmanszaak Based een feit en vanuit hier moest ik gaan bepalen welke richting ik op ging. Dat lijkt lastig, maar eigenlijk wist ik al dat ik mijn pijlen wilde gaan richten op BIM binnen de bouw. Tijdens mijn werk bij Pellikaan Bouwbedrijf maakte ik voor het eerst kennis met het werken in 3D en het communiceren met deze 3e dimensie.
Door middel van 3D-visualisaties kon ik véél sneller technische knelpunten duidelijk maken en oplossen met klant en team. Dit was voor mij de bevestiging: 3D-bouwen (en dus BIM) is de toekomst. En dus ook de toekomst van Based. Dat blijkt nu een schot in de roos te zijn geweest, maar dat wist ik destijds natuurlijk nog niet.
Toen ik begon leek BIM nog een hype, maar na 2013 bleek wel dat het een blijvertje was in de Nederlandse bouwbranche. En sindsdien groeit Based. Na 10 jaar ondernemen in de digitale bouwwereld, zijn we met Based inmiddels beyond BIM. Natuurlijk kun je voor het werken met BIM nog steeds bij ons terecht, maar we zien ook dat in deze wereld, waar duurzaamheid en digitalisering meer en meer de boventoon gaan voeren, data steeds belangrijker wordt.
De veranderingen in de markt vragen steeds meer om datagedreven te werken. Binnen dat gedachtegoed is BIM niet een doel op zich, maar onderdeel van een veel breder geheel: digitalisatie van een organisatie. Om mee te kunnen in de toekomst, is het daarom noodzaak om ook je algemene bedrijfsstrategie hierop in te richten. En daar helpen wij onze klanten dus bij.
Iets waar ik enorm trots op – en dankbaar voor – ben, zijn onze langdurige relaties. Grote(re) en kleine(re) spelers in de markt, die vanaf het begin bij Based zitten en nog steeds klant zijn. Zij hebben ieder hun eigen bijzondere stempel gedrukt op hoe Based zich heeft ontwikkeld. Ik denk hierbij aan VolkerWessels en Schiphol, maar ook aan innovatieve familiebedrijven, zoals Pellikaan Bouwbedrijf en Muller Bouw. Maar natuurlijk zijn we blij met ál onze opdrachtgevers, laat dat voorop staan.
Based is inmiddels geen one men show meer. Gelukkig maar. Het draait allang niet meer alleen om mij, we doen het echt samen. Ieder teamlid heeft zijn of haar eigen expertise en daarmee versterken we elkaar op alle fronten. De dingen die we nu doen, had ik in mijn eentje nooit voor elkaar gekregen. Dat is echt het resultaat van kennis bundelen en van opdrachten aangaan als team in plaats van individueel. Dit heeft zich tijdens Covid nog eens extra bewezen; we zijn veel sterker, moderner en nieuwer uit deze periode gekomen.
Doordat ik een team om me heen bouwde, heb ik ook durven loslaten. De Based-ambities waren te groot voor mij alleen en dit resulteerde in 2019 in de komst van Hanneke, nu mede-eigenaar van Based. Na al vaker intensief samengewerkt te hebben, besloten wij onze krachten te bundelen en onze bedrijven samen te voegen. Een flinke stap, maar wel de juiste. Want daarmee werd het fundament van Based nog sterker en konden – en kunnen – we onze ambities nog beter waarmaken.
Sinds de start van Based groeien we meer en meer van BIM-experts naar verandermanagers. We implementeren niet alleen maar tools en technologie, maar richten ons voornamelijk op het verhogen van de klantwaarde van onze opdrachtgevers. We zijn dus echt bezig met hún toekomst. Het gaat dus allang niet meer om die tools, maar om het bedrijf, de mensen en de processen die ze willen verbeteren.
We helpen organisaties om digitaal ontwikkelen, bouwen en beheren in hun visie en strategie op te nemen. Daarnaast begeleiden we hun teams om het ook echt te gaan doen. Dus we zijn zowel strategisch als praktisch actief. In de loop der jaren hebben we onze eigen Based-methodiek ontwikkeld, die ook echt hout snijdt. Hierbij komen onze kernwaarden volop tot uiting; persoonlijk, pragmatisch en onafhankelijk. Inmiddels draag ik dit niet meer uit in mijn eentje, maar zit dit verweven in heel het team. Daar ben ik enorm trots op.
Al deze ontwikkelingen leidden begin 2021 tot verandering. Onze visie, strategie en ook toekomstvisie waren zo veranderd dat dit niet meer klopte met het verhaal dat we vertelden. Dus staken we de koppen bij elkaar en kwamen tot een nieuwe profilering en positionering die wél 100% matcht.
Wij geloven écht dat digitalisatie de sleutel is tot succes. Maar digitalisatie is meer dan alleen technologie. Daarom focussen wij ons op de strategische, procesmatige en menselijke kant van organisaties. Wij redeneren vanuit de kracht van het bedrijf: niet alleen de directie, maar juist de mensen die er werken. Daarmee moet je het doen. Dat is ook wel wat Based onderscheidt van anderen, vaak redeneert men nog altijd vanuit mogelijkheden van tools en technologie.
Onze profilering is gestoeld op drie pijlers: datastrategie, innovatief informatiemanagement en digitaal assetmanagement. Deze pijlers vormen niet alleen ons rotsvaste fundament voor de toekomst, maar ook die van onze opdrachtgevers. Kortom:
Based – on your future.
Nu we een nieuwe basis hebben om op voort te borduren, is het tijd voor volgende mooie stappen. Zo heb ik altijd wel internationale ambities gehad en het is dan ook heel tof dat deze ambities nu concreet worden in de vorm van internationale samenwerkingen. Wéér een stap vooruit. En dat is maar goed ook, want ik ben nog lang niet klaar met Based!
Via deze weg wil ik het team en Hanneke bedanken voor hun visie, drive en tomeloze inzet. En natuurlijk al onze opdrachtgevers en dierbare relaties voor hun vertrouwen in ons de afgelopen jaren. Zonder jullie was er geen Based anno 2021. Op naar de volgende 10 jaar!
Marcel