De wereld om ons heen is continu in verandering. Ook in de bouw-, vastgoed- en infrasector volgen nieuwe (technologische) trends en ontwikkelingen zich zo snel op dat het bijna niet meer bij te houden is. De digitale wereld wordt steeds groter en dat vraagt veel van organisaties en van de mensen die er werken. Blijven mee ontwikkelen, leren en veranderen is een must als je als organisatie ook in de toekomst nog bestaansrecht wilt hebben. Maar hoe houd je al deze veranderingen bij? Hoe blijf je up to date? En – nog belangrijker – hoe richt je je organisatie zo in dat blijven leren een doel op zich wordt?
Voor Robin, onze expert op het gebied van BIM en verandermanagement, is dit een vraagstuk waar hij zich geregeld mee bezighoudt. In zijn rol brengt hij onze klanten vrijwel dagelijks nieuwe kennis bij en/of update hij hun bestaande kennis.
Maar er is meer. Robins doel – en niet alleen dat van hem, maar van iedereen binnen Based – is om organisaties het belang te laten zien van blijven leren. Maar, leren is vaak nog geen strategisch doel. Het is nog lang niet altijd een vast gegeven binnen een organisatie. Waarom niet? Omdat medewerkers niet overtuigd zijn van het nut en de noodzaak ervan. En dat is op zijn zachtst gezegd ‘een beetje jammer’. Want alleen door te leren en te ontwikkelen kom je verder. En blijf je overeind.
Op de vraag waarom leren juist nú zo belangrijk is, antwoordt Robin: “Deze wereld verlangt van je dat je anders gaat denken en handelen. Snel en slim(mer) werken vraagt om digitalisering. Dit is nodig om überhaupt mee te kunnen gaan in de projecten van nu en in de toekomst. We moeten een hele boel dingen anders doen om slimmer te bouwen. Hetzelfde kunnen doen met minder mensen. Of meer kunnen doen met hetzelfde aantal mensen. Anders cijfer je jezelf uit de markt. Doe je dit niet, dan ga je moeite hebben om mee te kunnen met projecten die eraan komen.”
Hij vervolgt: “Het is daarom essentieel om kennis op te doen, kennis te delen en bij te blijven. Door middel van het volgen van trainingen, workshops of een opleiding bijvoorbeeld. Maar ook door te lezen of door te kijken en te luisteren naar andere organisaties, (con-)collega’s of pioniers in de branche. Kennis en inspiratie haal je overigens niet alleen uit bouwvoorbeelden, maar ook uit andere industrieën. Een vriend van mij zegt altijd ‘Nieuw is nooit om’. Daarmee bedoelt hij: blijf niet op dezelfde weg lopen, maar probeer af en toe iets nieuws. Doordat je zo bezig bent met nieuwe ontdekkingen, blijf je onderweg en op het juiste pad. Je gaat al snel door op de automatische piloot, maar als je een keer een nieuwe route bewandelt, kom je vaak verder en ga je sneller. Dat is dus niet om, maar veelal juist de beste route.”
Dat (blijven) leren belangrijk is binnen de bouwbranche, moge duidelijk zijn. Maar hoe en waar begin je dan als organisatie? “Als consultants zijn we bij Based eigenlijk de hele week bezig om mensen iets te leren. Maar vooral ook om ze te stimuleren om zichzelf te blijven ontwikkelen en dus te blijven leren. We motiveren ze om altijd te blijven zoeken naar slimmere oplossingen en/of methoden. ‘Hoe kun je dat wat je nu doet, nog slimmer doen?’, dat is de hoofdvraag,” aldus Robin.
“Maar je kunt wel leuk (jouw) kennis willen overbrengen, als niemand naar je luistert kom je nog geen stap verder. Het begint ermee dat een organisatie wíl leren. Dat men ervoor openstaat om te groeien naar een leercultuur, waarbinnen iedereen het belang ziet van kennis verkrijgen, implementeren én delen. Ze moeten zelf ervaren wat het ze brengt. Gaan beleven wat de voordelen (kunnen) zijn van het bewandelen van nieuwe wegen, en het soms out-of-the-box moeten denken. We hoeven ze echt niet te vertellen hoe ze beton moeten storten. Het gaat om de denkwijze, om het geven van een ander perspectief.”
“Opdrachtgevers komen vaak bij Based als ze als organisatie niet meer weten welke informatie actueel is en waar (en) welke data en producten voorhanden zijn. Ze zijn veel tijd kwijt met zoeken naar de juiste gegevens, producten functioneren niet meer naar behoren en het overzicht is ver te zoeken. Vaak wijzen ze als reden hiervoor van alles en nog wat aan, maar het feit is dat het hele probleem vaak begint bij onvoldoende (basis)kennis,” antwoordt Robin op de vraag met welk vraagstuk opdrachtgevers bij hem aankloppen.
“Waar veel van de deelnemers aan onze trainingen en/of cursussen nog wel eens moeite mee hebben, is dat de wereld heel technisch is geworden. De transitie van tekeningen naar modellen bijvoorbeeld, die is fors, licht hij toe. “Weten hoe de wereld van die modellen in elkaar zit, is cruciaal om verder te kunnen. Die stap wordt alleen vaak overgeslagen. Mensen worden in het diepe gegooid, er worden meteen trucjes uit de kast gehaald. Maar alles begint bij een gedegen basiskennis. Die brengen wij over. En breiden wij uit. Continu. Maar ook grijpen we daar steeds weer naar terug. Zonder die basiskennis is er geen fundament en doe je maar iets. In onze trainingen en workshops blijven we daarop hameren.”
Over hoe dat er dan uitziet in de praktijk, kan Robin kort zijn. “We beginnen steeds weer met het uitleggen van BIM en de basisprincipes. Mensen begrijpen vaak eigenlijk helemaal nog niet waar ze naar kijken en wat ze aan het doen zijn. Zie het als een bibliotheek: als ik zoek naar een bepaald boek en ik snap niet hoe de bieb is georganiseerd, weet ik niet hoe en waar ik moet zoeken. Dat geldt hier niet anders: als je niet weet hoe modellen werken, vind je nooit wat je zoekt. Als wij focussen op de basis, kunnen deelnemers verder met de rest.”
En vervolgens leren zij dus hoe ze modelcontroles kunnen uitvoeren? “Ja ook, maar dat niet alleen. In een Solibri-training kun je een aantal dingen leren, waaronder clash controles. Deze regel kun je op verschillende manieren instellen. Ik kan die regel helemaal gaan uitleggen, dan leert de deelnemer alle knopjes. Wat wij echter nastreven, is de essentie van die regel en de mogelijkheden uitleggen en laten zien waar iemand die kennis kan halen om toekomstige vragen te kunnen oplossen. We stimuleren onze deelnemers om zelf te blijven nadenken. Ga zelf op zoek. Wij vertellen wat ze ermee kunnen en hoe, maar dan moeten ze zelf aan de slag. Het gaat om trial on error. Blijf proberen, blijf testen, maak fouten. Alleen dan leer je echt. Blijf altijd zoeken naar nieuwe wegen.”
Hoe blijven Robin en zijn Based collega’s zelf eigenlijk bij qua kennis en kunde? “Door continu te blijven betwisten of het niet slimmer en beter kan. En door te blijven leren van elkaar. Iedere vrijdag hebben we teamoverleg, waarbij we elkaar iets nieuws bijbrengen. Een vaardigheid, theorie, techniek of wat dan ook. Dat motiveert je om door te gaan. En ook door zelf trainingen te volgen. Iedereen heeft zijn beste denken. Maar dat is zijn kader. Diegene denkt op die manier, wil het op die manier doen. Met het kader van iemand anders, of door buiten je eigen kader te denken, ontstaan er vaak nieuwe mogelijkheden. Dat neem je dan weer mee bij je eigen klanten of in je eigen werk. En bovenal: learning by doing. Dat geldt niet alleen voor onze opdrachtgevers, maar ook voor onszelf.”
Based zou Based niet zijn als we zelf niet ook verder hebben gedacht dan alleen de gebaande paden. Om onze opdrachtgevers – en andere geïnteresseerden – de mogelijkheid te bieden om te kunnen blijven leren, hebben we de Based Academy opgericht. In deze Academy vind je dan ook diverse trainingen, masterclasses en opleidingen, gerelateerd aan drie pijlers: datastrategie, innovatief informatiemanagement en digitaal assetmanagement. Alles gericht op efficiënt en effectief digitaal (samen)werken. Kortom: in de Based Academy zet je op strategisch en praktisch niveau de juiste stappen naar een verbeterde digitale toekomst.
Wil jij ook blijven leren? Of wil je dat jouw organisatie een leercultuur omarmt? Neem dan contact op met Robin Kramer (robin@based.co.nl of 06 – 81 46 21 00) of bezoek de Based Academy voor meer info.